Třemešná čp. 14

05.11.2020 11:25

Když jsem se před časem začala zajímat o kamenný kříž, který stojí v Třemešné u autobusové zastávky, dlouho se mi nedařilo najít žádného Aloise Bradela, který by měl za manželku Marii, se kterou společně nechali postavit tento kříž.     V tuto chvíli jsem byla omezena jen na digitalizované materiály, protože vyřizovat něco osobně v této "covidové" době je poměrně složité. Nakonec se mi přece jen podařilo najít Aloise Bradela, který se oženil s Marií Irmler. Ten však pocházel ze současné obecní části Rudíkovy čp. 67, tedy poměrně hodně daleko od tohoto kříže, a navíc se vzali až v roce 1910, zatímco kříž je datovaný již k roku 1901. Odložila jsem tedy toto bádání na příhodnější dobu.

Naopak mne zaujal hned naproti stojící dnes kulturní dům, čp. 14. Na starých pohlednicích jsem zjistila, že vypadal podstatně jinak a jeho větší část byla zbořena. Směrem do hlavní silnice totiž stávala velká budova, ve které dlouhé roky před 2. světovou válkou, byl provozován hostinec s několika byty a hostinskými pokoji. Při hledání všech dostupných materiálů k tomuto domu a jeho historii na mne, k mému velkému překvapení, vyskočil další Alois Bradel. Tentokrát už jsem oslovila i příslušný matriční úřad, kde mi potvrdili, že jeho první ženou byla skutečně Marie. Jejich manželství zůstalo bezdětné, a zda to byla právě tato skutečnost, která je nakonec vedla k tomu, vystavět přímo naproti svého domu výše zmíněný kříž, už se můžeme pouze dohadovat. Mně tyto dvě kostičky zapadly do sebe, z čehož jsem měla    a mám velkou radost.